>>نعم إنّ الله على كلّ شيءٍ قدير، وما ينبغي لله أن يفعل شيئاً ينافي لوحدانيته، سبحانه وتعالى علوَّاً كبيراً !<<
- 2 -
[ لمتابعة رابط المشاركــــــــــــة الأصليّة للبيــــــــــــــــان ]
lihat postingan asal keterangan
الإمام ناصر محمد اليماني
Al-Imam Naser Mohammed Al-Yamani
05 - 11 - 1433 هـ
21 - 09 - 2012 مـ
11:39 مساءً
ـــــــــــــــــــــــــ
نعم إنّ الله على كلّ شيءٍ قدير، وما ينبغي لله أن يفعل شيئاً ينافي لوحدانيته، سبحانه وتعالى علوَّاً كبيراً !
Ya, sesungguhnya Allah Maha Berkuasa atas tiap-tiap sesuatu, namun tidak layak bagi Allah untuk melakukan sesuatu yang bertentangan dengan Kemahaesaan-Nya, Maha Suci Dia dan Maha Luhur Dia, Maha Tinggi lagi Maha Agung
!
بسم الله الرحمن الرحيم، وسلامٌ على المرسلين، والحمد لله ربّ العالمين، أمّا بعد..
ويا شيحاني، إنّ الله على كلّ شيءٍ قدير، وما ينبغي لله سبحانه أن يفعل شيئاً ينافي وحدانيته سبحانه وتعالى علوَّاً كبيراً. وقال الله تعالى: {لَوْ أَرَادَ اللَّهُ أَن يَتَّخِذَ وَلَداً لاَّصْطَفَى مِمَّا يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ سُبْحَانَهُ هُوَ اللَّهُ الوَاحِدُ القَهَّارُ} صدق الله العظيم [الزمر:4].
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani, salam ke atas para rasul dan segala puji bagi Allah Tuhan Semesta Alam,
adapun sesudahnya..
Wahai Chihani (former), sesungguhnya Allah Maha Berkuasa ke atas tiap-tiap sesuatu, tidaklah layak bagi Allah -Maha Suci Dia- untuk melakukan sesuatu yang bertentangan dengan Kemahaesaan-Nya, Maha Suci Dia dan Maha Luhur Dia, Maha Tinggi lagi Maha Agung.
Firman Allah Ta'ala:
Kalau sekiranya Allah hendak mengambil anak, tentu Dia akan memilih apa yang dikehendaki-Nya di antara ciptaan-ciptaan yang telah diciptakan-Nya. Maha Suci Allah. Dia-lah Allah Yang Maha Esa lagi Maha Mengalahkan. (4)
Maha Benar Allah
[Az-Zumar]
ولكن لو فعل الله ذلك فاتّخذ له ولداً مما يخلق من كلّ ما يشاء لتنافى ذلك مع صفة الوحدانيّة للربّ، ولذلك نزّه نفسه أن يفعل ذلك، فتدبّر وتفكر في قول الله تعالى: {لَوْ أَرَادَ اللَّهُ أَن يَتَّخِذَ وَلَداً لاَّصْطَفَى مِمَّا يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ سُبْحَانَهُ هُوَ اللَّهُ الوَاحِدُ القَهَّارُ} صدق الله العظيم، فانظر لتنزيه الربّ لنفسه من أن يتخذ ولداً، ولذلك قال تعالى: {سُبْحَانَهُ هُوَ اللَّهُ الوَاحِدُ القَهَّارُ} صدق الله العظيم.
Namun, kalau Allah melakukan yang demikian, yang mana Dia mengambil anak untuk-Nya dari mana-mana makhluk ciptaan-Nya yang dikehendaki-Nya, nescaya yang demikian itu bertentangan dengan sifat Kemahaesaan bagi Tuhan, kerana itu Allah mensucikan Diri-Nya dari berbuat demikian.
Maka bertadabburlah kamu dan bertafakkurlah pada firman Allah Ta'ala:
Kalau sekiranya Allah hendak mengambil anak, tentu Dia akan memilih apa yang dikehendaki-Nya di antara ciptaan-ciptaan yang telah diciptakan-Nya. Maha Suci Allah. Dia-lah Allah Yang Maha Esa lagi Maha Mengalahkan. (4)
Maha Benar Allah
Perhatikan penyucian Tuhan terhadap Diri-Nya dari mengambil anak, kerana itu Dia berfirman:
Maha Suci Allah. Dia-lah Allah Yang Maha Esa lagi Maha Mengalahkan.
Maha Benar Allah
إذاً فلو أخرج الله إنساناً عن ملكوته حتى لا يكون ضمن عبيده فأصبح ينافي ذلك قول الله تعالى: {وَقَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمَنُ وَلَداً(88) لَقَدْ جِئْتُمْ شَيْئاً إِدّاً(89) تَكَادُ السَّمَاوَاتُ يَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ وَتَنشَقُّ الْأَرْضُ وَتَخِرُّ الْجِبَالُ هَدّاً(90) أَن دَعَوْا لِلرَّحْمَنِ وَلَداً(91) وَمَا يَنبَغِي لِلرَّحْمَنِ أَن يَتَّخِذَ وَلَداً(92) إِن كُلُّ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ إِلَّا آتِي الرَّحْمَنِ عَبْداً(93)} صدق الله العظيم [مريم].
Jika demikian, kalau sekiranya Allah mengeluarkan manusia dari kerajaan-Nya hingga manusia itu tidak termasuk kalangan hamba-hamba-Nya, maka yang demikian itu menjadi bertentangan dengan firman-Nya:
Dan mereka berkata: "Tuhan Yang Maha Pemurah mengambil [mempunyai] anak". (88)
Sesungguhnya kalian telah mendatangkan sesuatu perkara yang sangat mungkar, (89)
Hampir-hampir langit pecah karena ucapan itu, dan bumi belah, dan gunung-gunung runtuh, (90)
Karena mereka mendakwa Allah Yang Maha Pemurah mempunyai anak. (91)
Dan tidak layak bagi Tuhan Yang Maha Pemurah mengambil [mempunyai] anak. (92)
Tidak ada seorangpun di langit dan di bumi, kecuali akan datang kepada Tuhan Yang Maha Pemurah selaku seorang hamba. (93)
Maha Benar Allah
[Maryam]
فبرغم أنّ الله لقادرٌ أن يتخذ ولداً مما يخلق ولكن ذلك الفعل ينافي وحدانية الربّ سبحانه، ولذلك لا ينبغي لله أن يفعل ذلك، ولذلك قال الله تعالى: {وَمَا يَنبَغِي لِلرَّحْمَنِ أَن يَتَّخِذَ وَلَداً(92) إِن كُلُّ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ إِلَّا آتِي الرَّحْمَنِ عَبْداً(93)} صدق الله العظيم
Sungguhpun Allah berkuasa untuk mengambil anak dari makhluk-makhluk yang diciptakan-Nya, namun perbuatan demikian adalah bertentangan dengan Kemahaesaan Tuhan, Maha Suci Dia, kerana tidaklah layak bagi Allah untuk melakukannya.
Sebab itu Allah berfirman:
Dan tidak layak bagi Tuhan Yang Maha Pemurah mengambil [mempunyai] anak. (92)
Tidak ada seorangpun di langit dan di bumi, kecuali akan datang kepada Tuhan Yang Maha Pemurah selaku seorang hamba. (93)
Maha Benar Allah
ويا أخي الكريم هل جئت باحثاً عن الحقّ؟ فحقيق لا أقول على الله إلا الحقّ وما بعد الحقّ إلا الضلال فاتقِ الله أخي الكريم فلا تعاجز بأسئلة غير ذات حقٍ، ويا رجل إن كنت عالِم دينٍ يهمك ما ينفع المسلمين لمعرفة أمور دينهم فلتخُض فيما ينفع الدّين ولا تكن معاجزاً بالأسئلة الفاضية والباطلة.
Wahai saudaraku yang budiman, adakah kamu datang untuk mencari kebenaran? Sudah selayaknya aku tidak mengatakan terhadap Allah kecuali yang benar, tiada lagi sesudah kebenaran itu melainkan kesesatan.
Maka bertakwalah kamu kepada Allah wahai saudaraku yang budiman, janganlah kamu menjadi lemah dengan pertanyaan-pertanyaan yang tidak relevan.
Wahai lelaki, jika benar kamu berilmu pengetahuan dalam agama, seorang yang pentingkan perkara yang bermanfaat bagi orang-orang Islam, agar mereka mengetahui urusan-urusan agama mereka, maka bincangkanlah hal-hal yang bermanfaat untuk Islam, janganlah kamu menjadi lemah dengan persoalan-persoalan hampa yang tidak beerti lagi batil.
ويا رجل فكم نفينا من عقائدٍ باطلةٍ في دين الله مخالفةٍ لما عليه كثير من المسلمين فلماذا لا تحاورنا في الباطل الذي تمّ نسفه من محكم القرآن العظيم نسفاً؟ ويا رجل كن من الشاكرين أن جعلك الله في الأمّة التي يبعث فيها المهديّ المنتظر ناصر محمد اليماني، فاتّبع الهدى هو خيرٌ لك ولا تصدنّ عن الحقّ صدوداً فيجعل الله عليك بعث الإمام المهديّ حسرةً ونقمةً وحجةً لله عليك فيعذبك عذاباً عظيماً إني لكم ناصح أمين، وسلامٌ على المرسلين والحمد لله ربّ العالمين..
Wahai lelaki, betapa banyak akidah-akidah batil yang bertentangan dengan agama Allah pada kebanyakan orang-orang Islam telah kami nafikan, maka mengapa kamu tidak berhiwar dengan kami pada kebatilan yang telah kami hancurkan dengan muhkam Al-Qur'an dengan sebenar-benarnya
?
Wahai lelaki, jadilah kamu termasuk kalangan orang-orang yang bersyukur, kerana Allah telah menjadikan kamu berada pada umat yang Allah utuskan pada mereka Al-Mahdi Al-Muntadhar Naser Mohammed Al-Yamani, maka ikutilah petunjuk Allah, itulah yang terbaik bagimu.
Janganlah kamu menghalangi manusia dari kebenaran dengan sekuat-kuatnya, lalu Allah membuatkan perutusan Imam Mahdi menjadi suatu kemarahan, penyesalan dan hujjah Allah ke atasmu, untuk mengazab kamu dengan azab seksaan yang besar.
Sesungguhnya aku ini hanyalah pemberi nasihat yang dapat dipercaya untuk kamu semua.
Salam ke atas para rasul dan segala puji bagi Allah Tuhan Semesta Alam..
فلا تضع نفسك في شبهة يا شيحاني فكأنّ سؤالك: هل يستطيع الله أن يخرج إنساناً عن ملكه؟ فكأنه تمهيدٌ لخروج الشيطان الذي يتمثل إنساناً فيدّعي الربوبية، وظننت أنك سوف تقيم الحجّة على الإمام ناصر محمد اليماني فتحاجّني بقول الله تعالى: {أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ} صدق الله العظيم [البقرة:106]. ومن ثم يزعم الشيحاني بأنّه سوف يضع الإمام ناصر محمد اليماني أمام أمرين أحلاهما مرّ فإن قال ناصر محمد اليماني لا يستطيع الرحمن أن يخرج إنساناً عن ملكوته فلا يكون للرحمن عبداً، ومن ثم يقول الشيحاني أليس ذلك إنكار لقدرة الله المطلقة تصديقاً لقول الله تعالى: {أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ}صدق الله العظيم؟
Janganlah kamu menjatuhkan dirimu dalam perkara yang syubhat wahai Chihani, seakan-akan pertanyaanmu:
Adakah Allah mampu untuk mengeluarkan seorang manusia dari kerajaan-Nya
?
Seolah-olah ianya sebagai suatu persiapan yang memudahkan keluarnya syaitan, yang akan menjelma menjadi manusia lalu mendakwa dirinya tuhan.
(Ad-Dajjal)
Dan kamu menyangka bahawa kelak kamu dapat menegakkan hujjah terhadap Al-Imam Naser Mohammed Al-Yamani, lalu menghujjahku dengan firman Allah Ta'ala:
Tiadakah kamu mengetahui bahwa sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu? (106)
Maha Benar Allah
[Al-Baqarah]
Kemudian Chihani menyangka bahawa kelak dia akan menghadapkan dua pilihan kepada Al-Imam Naser Mohammed Al-Yamani, yang mana kedua-duanya itu tidak menyenangkannya, jika Naser Mohammed Al-Yamani mengatakan:
"Tuhan Yang Maha Pemurah tidak mampu untuk mengeluarkan manusia dari kerajaan-Nya hingga manusia itu tidak menjadi hamba-Nya"
Lalu Chihani akan mengatakan:
"Bukankah yang demikian itu suatu pengingkaran terhadap kemahakuasaan Allah yang mutlak, pembenaran terhadap firman Allah Ta'ala:
Tiadakah kamu mengetahui bahwa sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu?
Maha Benar Allah
?"
وإن أفتى ناصر محمد اليماني بأنّ الرحمن يستطيع أن يخرج إنساناّ عن ملكوته حتى لا يكون ضمن ملكوت الربّ ولا يكون من عبيده بناء على قول الله تعالى: {أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ} صدق الله العظيم، ومن ثم يكون الجواب حجّة علينا من بعد خروج الشيطان الإنسان الذي يدّعي الربوبيّة، فقد علمنا ما ترمي إليه يا شيحاني ولذلك ظننتَ أنك جعلتَ الإمام المهديّ أمام أمرين أحلاهما مرّ فإمّا أن ينكر قدرة الله على خروج إنسانٍ عن ملكوته أو يُقرّ بذلك فتكون الإجابة تمهيداً لخروج الشيطان التي يتمثل إلى إنسانٍ فيدّعي الربوبيّة بغير الحقّ.
Dan jika Naser Mohammed Al-Yamani mengatakan:
"Tuhan Yang Maha Pemurah mampu untuk mengeluarkan manusia dari kerajaan-Nya, hingga manusia itu tidak termasuk dari bahagian kerajaan Tuhan, dan tidak termasuk kalangan hamba-hamba-Nya berdasarkan firman Allah Ta'ala:
Tiadakah kamu mengetahui bahwa sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu?
Maha Benar Allah"
Lalu jawaban itu kelak akan menjadi hujjah terhadap kami setelah keluarnya syaitan manusia yang mendakwa dirinya tuhan.
Sesungguhnya kami tahu benar pertanyaan yang kamu lontarkan wahai Chihani, demikian ini kerana kamu menyangka dirimu telah membuatkan Imam Mahdi berhadapan dengan dua perkara yang tidak menyenangkan.
Sama ada Imam Mahdi akan mengingkari kemahakuasaan Allah untuk mengeluarkan manusia dari kerajaan-Nya, atau menetapkan bahawa Allah mampu berbuat demikian, lalu menjadilah jawaban itu sebagai suatu persiapan buat memudahkan keluarnya syaitan, yang akan menjelma sebagai manusia lalu mendakwa dirinya tuhan yang sememangnya tidak dibenarkan.
والسؤال الذي يطرح نفسه: فهل أقمنا عليك الحجّة من محكم الذِّكر ياشيحاني بالبيان المختصر أم نزيدك إلجاماً بسلطان البيان الحقّ للقرآن الذي يخرس اللسان؟ ونحن لا نحكم على كلّ من خالفنا بأنّه شيطانٌ إلا من وقع في منطق بيانه بلسانه فلا يلومن إلا نفسه.
Persoalan yang muncul:
Bukankah kami telah tegakkan hujjah terhadapmu dari muhkam Al-Qur'an dengan keterangan yang ringkas wahai Chihani, atau kami telah tambahkan kekeluan lidahmu dengan bukti keterangan yang benar bagi Al-Qur'an yang membungkam lisan
?
Kami tidak menghukumi setiap orang yang bertentangan dengan kami sebagai syaitan, kecuali orang yang terperangkap dengan logika dari penjelasan melalui ucapannya, maka tidaklah dia mencela melainkan dirinya sendiri.
خليفة الله وعبده الإمام المهديّ ناصر محمد اليماني.
Khalifah Allah dan hamba-Nya, Al-Imam Al-Mahdi Naser Mohammed Al-Yamani
ــــــــــــــــــــــ
sumber:
https://mahdialumma.net/showthread.php?t=8742
Ya, Sesungguhnya Allah Maha Berkuasa Atas Tiap-tiap Sesuatu, Namun Tidak Layak Bagi Allah Untuk Melakukan Sesuatu Yang Bertentangan Dengan Kemahaesaan-Nya, Maha Suci Dia Dan Maha Luhur Dia..
اقتباس المشاركة 224921 من موضوع Imam Mahdi menjawab pertanyaan Chihani (forumer): Adakah manusia dapat keluar dari kerajaan Allah?
اضغط هنا لقراءة البيان المقتبس..