الموضوع: Fatwa Mengenai Pinjaman Dari Bank Islami Berasaskan Perniagaan Dan Bank Ribawi Berasaskan Riba, Perbezaan Antara Keduanya Seperti Perbezaan Antara Yang Hak Dan Yang Batil

النتائج 1 إلى 1 من 1
  1. افتراضي Fatwa Mengenai Pinjaman Dari Bank Islami Berasaskan Perniagaan Dan Bank Ribawi Berasaskan Riba, Perbezaan Antara Keduanya Seperti Perbezaan Antara Yang Hak Dan Yang Batil

    Fatwa mengenai pinjaman dari bank Islami yang berasaskan perniagaan dan bank Ribawi yang berasaskan riba, dan perbezaan antara keduanya itu seperti perbezaan antara yang hak dan yang batil..


    اقتباس المشاركة 223771 من موضوع Fatwa-fatwa Imam Mahdi Mengenai Perbankan

    [ فتاوى الإمام المهدي حول البنوك ]

    Fatwa-fatwa Imam Mahdi Mengenai Perbankan


    - 1 -

    لمتابعة رابط المشـاركـــــــــة الأصليَّة للبيــــــــــــــان
    lihat postingan asal keterangan


    الإمام ناصر محمد اليماني
    Al-Imam Naser Mohammed Al-Yamani
    08 - 09 - 1433 هـ
    27 - 07 - 2012 مـ
    09:56 صباحاً
    ـــــــــــــــــــــ


    فتوى القرض من البنوك الإسلاميّة التجاريّة والبنوك الربويّة، والفرق بينهما كالفرق بين الحقّ والباطل ..

    Fatwa mengenai pinjaman dari bank Islami yang berasaskan perniagaan dan bank Ribawi yang berasaskan riba, dan perbezaan antara keduanya itu seperti perbezaan antara yang hak dan yang batil..


    بسم الله الرحمن الرحيم، والصلاة والسلام على جدّي محمد رسول الله وآله الأطهار وجميع المسلمين إلى يوم الدين، سلامُ الله عليكم ورحمة الله وبركاته أحبتي الأنصار السابقين الأخيار، السلام علينا وعلى عباد الله الصالحين، وسلامٌ على المرسلين والحمد لله ربّ العالمين، أمّا بعد..

    Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani, sholawat dan salam ke atas nendaku Muhammad Rasulullah beserta keluarganya yang suci, juga ke atas seluruh kaum muslimin hingga Hari Pembalasan.

    Semoga kesejahteraan dari Allah beserta rahmat-Nya dan keberkahan-Nya tetap ke atas kalian wahai kekasihku para pendahulu anshar yang baik, semoga kesejahteraan tetap ke atas kita dan ke atas hamba-hamba Allah yang sholeh, salam sejahtera ke atas para rasul dan segala pujian hanya bagai Allah Tuhan Alam Semesta, selanjutnya..


    فكم وردت إلينا رسائل خاصّة وعامة عن طلب الفتوى في أخذ القرضِ من البنوك، ومن ثم نفتي بالحقّ، حقيق لا أقول على الله إلا الحقّ:
    إن المستهلكين ليس عليهم وزرٌ شيئاً، وما ينبغي لله سبحانه أن يزيد العبد ظلماً إلى ظلمه، سبحانه! ولا يظلم ربك أحداً. وإنما الإثم على الذين يربون في أموال الناس ثم لم يتوبوا. وقال الله تعالى:
    {الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّ‌بَا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّ‌بَا وَأَحَلَّ اللَّـهُ الْبَيْعَ وَحَرَّ‌مَ الرِّ‌بَا فَمَن جَاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِّن رَّ‌بِّهِ فَانتَهَىٰ فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُ‌هُ إِلَى اللَّـهِ وَمَنْ عَادَ فَأُولَـٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ‌ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ﴿٢٧٥﴾ يَمْحَقُ اللَّـهُ الرِّ‌بَا وَيُرْ‌بِي الصَّدَقَاتِ وَاللَّـهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ كَفَّارٍ‌ أَثِيمٍ ﴿٢٧٦﴾ إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ لَهُمْ أَجْرُ‌هُمْ عِندَ رَ‌بِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ ﴿٢٧٧﴾ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّـهَ وَذَرُ‌وا مَا بَقِيَ مِنَ الرِّ‌بَا إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ ﴿٢٧٨﴾ فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْ‌بٍ مِّنَ اللَّـهِ وَرَ‌سُولِهِ وَإِن تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُ‌ءُوسُ أَمْوَالِكُمْ لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ ﴿٢٧٩﴾}صدق الله العظيم [البقرة].

    Betapa banyaknya surat yang kami terima secara khusus dan umum seputar permintaan fatwa tentang mengambil pinjaman dari bank, untuk itu kami fatwakan dengan kebenaran, sudah selayaknya aku tidak mengatakan terhadap Allah kecuali kebenaran:

    Sesungguhnya tidak ada dosa sedikitpun ke atas para konsumer (pengguna khidmat pinjaman bank), tidaklah layak bagi Allah -Maha Suci Dia- untuk menambahkan kezaliman dan penindasan kepada hamba-Nya yang dizalimi, Maha Suci Dia! Tuhanmu tidak menzalimi sesiapapun.

    Sesungguhnya dosa hanya ke atas orang-orang yang berbuat riba agar bertambah pada harta manusia, lalu mereka tidak bertaubat kepada Allah.

    Firman Allah Ta'ala:

    Orang-orang yang memakan [mengambil] riba, mereka tidak dapat berdiri melainkan seperti berdirinya orang yang kemasukan syaitan lantaran [tekanan] penyakit gila. Keadaan mereka yang demikian itu, adalah disebabkan mereka berkata [berpendapat], sesungguhnya jual-beli itu sama dengan riba, padahal Allah telah menghalalkan jual-beli dan mengharamkan riba. Orang-orang yang telah sampai kepadanya larangan dari Tuhannya, lalu terus berhenti [dari mengambil riba], maka baginya apa yang telah diambilnya dahulu [sebelum datang larangan]; dan urusannya [terserah] kepada Allah. Orang yang mengulangi [mengambil riba], maka orang itu adalah penghuni-penghuni neraka; mereka kekal di dalamnya. (275)

    Allah memusnahkan riba dan menyuburkan sedekah. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang tetap dalam kekafiran, dan selalu berbuat dosa. (276)

    Sesungguhnya orang-orang yang beriman, mengerjakan amal saleh, mendirikan sembahyang dan menunaikan zakat, mereka mendapat pahala di sisi Tuhannya. Tidak ada kekhawatiran terhadap mereka dan tidak [pula] mereka bersedih hati. (277)

    Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan tinggalkan sisa riba [yang belum dipungut] jika kamu orang-orang yang beriman. (278)

    Maka jika kamu tidak mengerjakan [meninggalkan sisa riba], maka ketahuilah, bahwa Allah dan Rasul-Nya akan memerangimu. Dan jika kamu bertaubat [dari pengambilan riba], maka bagimu pokok hartamu; kamu tidak menganiaya dan tidak [pula] dianiaya. (279)

    Maha Benar Allah
    [Al-Baqarah]


    والسؤال الذي يطرح نفسه: فهل المخاطبين هنا هم المستفيدون أم المستهلكون؟ والجواب في محكم الكتاب في قول الله تعالى:
    {يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّـهَ وَذَرُ‌وا مَا بَقِيَ مِنَ الرِّ‌بَا إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ ﴿٢٧٨﴾ فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْ‌بٍ مِّنَ اللَّـهِ وَرَ‌سُولِهِ وَإِن تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُ‌ءُوسُ أَمْوَالِكُمْ لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ ﴿٢٧٩﴾} صدق الله العظيم [البقرة].

    Pertanyaan yang muncul:

    Adakah orang yang ditujukan pada firman ini pihak pemiutang-kreditor/pemberi hutang- atau pihak penghutang-debitor/penerima hutang
    ?

    Jawabannya dalam muhkam Al-Kitab pada firman Allah Ta'ala:

    Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan tinggalkan sisa riba [yang belum dipungut] jika kamu orang-orang yang beriman. (278)

    Maka jika kamu tidak mengerjakan [meninggalkan sisa riba], maka ketahuilah, bahwa Allah dan Rasul-Nya akan memerangimu. Dan jika kamu bertaubat [dari pengambilan riba], maka bagimu pokok hartamu; kamu tidak menganiaya dan tidak [pula] dianiaya. (279)

    Maha Benar Allah
    [Al-Baqarah]



    ويتبيّن لكم أنّ الخطاب موجَّه لمن كان لهم دين الربا ولم يخاطب الذين عليهم الدين بالربا، بل يخاطب الذين لهم دين الربا. وتعلمون علم اليقين أنه يخاطب الذين يربون في أموال الناس من خلال قول الله تعالى:
    {وَإِن تُبتُم فَلَكُم رُؤُوسُ أَموَالِكُم لاَ تَظلِمُونَ وَلاَ تُظلَمُونَ} صدق الله العظيم. ومن ثم تعلمون علم اليقين أنّ الخطاب موجه للذين يربون في أموال الناس ونهاهم الله عن ذلك، وقال لهم بأنّ لهم رؤوس أموالهم فقط فلا يظلموا بطلب زيادة الربا ولا يظلمه المستهلك فيردّ إليه حقاً منقوصاً، بل يردّ إليه رأس ماله الذي اقترضه منه.

    Jadi jelaslah bagi kalian bahawa firman Allah ini ditujukan kepada si pemiutang yang memberikan hutang dengan riba, bukan ditujukan kepada si penghutang yang dibebani oleh hutang riba, bahkan ianya tertuju pada pemiutang yang memberikan hutang dengan riba.

    Kalian mengetahuinya dengan yakin, bahawa ianya ditujukan kepada orang-orang yang membuat riba bertambah pada harta manusia melalui firman Allah Ta'ala:

    Dan jika kamu bertaubat [dari pengambilan riba], maka bagimu pokok hartamu; kamu tidak menganiaya dan tidak [pula] dianiaya.
    Maha Benar Allah

    Dari situ kalian mengetahuinya dengan yakin, bahawa firman ini Allah tujukan kepada orang-orang yang berbuat riba supaya bertambah pada harta manusia, padahal Allah telah melarang mereka berbuat demikian.

    Allah telah nyatakan kepada mereka, bahawa untuk mereka hanya modal pokok mereka sahaja, janganlah mereka menganiaya dan menindas dengan meminta tambahan riba.

    Juga hendaknya janganlah si penghutang menganiaya si pemiutang pula, dengan membayar kurang dari haknya, namun hendaklah si penghutang memberikan kepada si pemiutang modal pokok harta yang dipinjam darinya.



    وتبين لكم بالحقّ أنّ الخطاب من الربّ في محكم الكتاب موجَّه لأصحاب الربا الذين يربون في أموال الناس ونهاهم الله عن طلب الزيادة، وإن أبَوا إلا أخذ الزيادة فتوعدهم الله بحربه حتى يمحق أموال الربا من بين أيديهم. تصديقاً لقول الله تعالى:
    {يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّـهَ وَذَرُ‌وا مَا بَقِيَ مِنَ الرِّ‌بَا إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ ﴿٢٧٨﴾فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْ‌بٍ مِّنَ اللَّـهِ وَرَ‌سُولِهِ وَإِن تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُ‌ءُوسُ أَمْوَالِكُمْ لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ ﴿٢٧٩﴾} صدق الله العظيم [البقرة].

    Maka jelaslah bagi kalian dengan kebenaran, bahawa firman Tuhan dalam muhkam Al-Kitab ini ditujukan kepada para pembuat riba supaya menjadi bertambah pada harta manusia, padahal Allah telah melarang mereka untuk meminta tambahan.

    Jika mereka enggan dan tetap mengambil tambahan, maka Allah memberikan ancaman kepada mereka dengan peperangan dari-Nya sehingga Allah musnahkan harta-harta riba yang ada pada mereka.

    Pembenaran terhadap firman Allah Ta'ala:

    Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan tinggalkan sisa riba [yang belum dipungut] jika kamu orang-orang yang beriman. (278)

    Maka jika kamu tidak mengerjakan [meninggalkan sisa riba], maka ketahuilah, bahwa Allah dan Rasul-Nya akan memerangimu. Dan jika kamu bertaubat [dari pengambilan riba], maka bagimu pokok hartamu; kamu tidak menganiaya dan tidak [pula] dianiaya. (279)

    Maha Benar Allah
    [Al-Baqarah]



    وأمّا الذي عليه الدَّين فظلمَه الغنيُّ وأراد منه زيادةً على المال الذي أعطاه؛ فهل يعقل أن يزيده الله ظلماً إلى ظلمه فيحاسبه على الزيادة وهي ليست له بل فرضها عليه صاحب الربا؟ ما لكم كيف تحكمون؟

    Adapun orang yang berhutang, lalu dia dizalimi oleh orang kaya yang mahukan tambahan darinya terhadap harta yang dipinjamkannya; maka adakah masuk akal Allah akan menambahkan kezaliman pada orang yang dizalimi dengan membuat perhitungan terhadapnya atas tambahan, sedangkan bukan si penghutang yang membuatkan adanya tambahan, namun si pembuat riba-lah yang telah menentukan dan mewajibkan adanya tambahan? Ada apa dengan kalian ini, bagaimana kalian ini membuat keputusan
    ?



    وأشهد لله شهادة الحقّ اليقين أتحمّلُ مسؤولية فتواها بين يدي الله بأنّ وزر الربا ليس على المحتاجين أصحاب القرضِ من الوزر شيئاً؛ بل على أصحاب ربا الزيادة؛ بل يدافع الله عن المظلوم ويطلب أن تُنْظروه إلى ميسرةٍ من غير زيادة، وأمر الله الذين لهم المال بالتوبة عن الزيادة وإن لم يتوبوا واستمروا بأكل أموال الناس بالباطل فتوعدهم الله بحرب من عنده حتى يمحق أموالهم. تصديقاً لقول الله تعالى:
    {يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّـهَ وَذَرُ‌وا مَا بَقِيَ مِنَ الرِّ‌بَا إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ ﴿٢٧٨﴾ فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْ‌بٍ مِّنَ اللَّـهِ وَرَ‌سُولِهِ وَإِن تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُ‌ءُوسُ أَمْوَالِكُمْ لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ ﴿٢٧٩﴾ وَإِن كَانَ ذُو عُسْرَ‌ةٍ فَنَظِرَ‌ةٌ إِلَىٰ مَيْسَرَ‌ةٍ وَأَن تَصَدَّقُوا خَيْرٌ‌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿٢٨٠﴾ وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْ‌جَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّـهِ ثُمَّ تُوَفَّىٰ كُلُّ نَفْسٍ مَّا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ ﴿٢٨١﴾} صدق الله العظيم [البقرة].

    Aku bersaksi kerana Allah dengan kesaksian haqqul yakin, aku memikul pertanggungjawaban terhadap fatwa ini di hadapan Allah, bahawasanya dosa riba sama sekali tidak ditimpakan ke atas orang-orang yang mempunyai keperluan, yaitu para peminjam wang; namun dosa riba ditimpakan ke atas para pembuat tambahan riba;

    Bahkan Allah mempertahankan orang yang dianiaya, Dia memerintahkan agar kalian menangguhkan pembayaran bagi orang susah yang berhutang sehinggalah dia berkelapangan tanpa meminta sebarang tambahan, dan Allah telah perintahkan orang-orang yang memiliki harta untuk bertaubat dari meminta tambahan.

    Jika mereka tidak bertaubat dan tetap memakan harta manusia dengan cara yang batil, maka Allah memberikan ancaman kepada mereka dengan perang dari sisi-Nya sehingga Dia memusnahkan harta benda mereka
    .

    Pembenaran terhadap firman Allah Ta'ala:

    Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan tinggalkan sisa riba [yang belum dipungut] jika kamu orang-orang yang beriman. (278)

    Maka jika kamu tidak mengerjakan [meninggalkan sisa riba], maka ketahuilah, bahwa Allah dan Rasul-Nya akan memerangimu. Dan jika kamu bertaubat [dari pengambilan riba], maka bagimu pokok hartamu; kamu tidak menganiaya dan tidak [pula] dianiaya. (279)

    Dan jika [orang berhutang itu] dalam kesukaran, maka berilah tangguh sampai dia berkelapangan. Dan menyedekahkan [sebagian atau semua hutang] itu, lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui. (280)

    Dan peliharalah dirimu dari [azab yang terjadi pada] hari yang pada waktu itu kamu semua dikembalikan kepada Allah. Kemudian masing-masing diri diberi balasan yang sempurna terhadap apa yang telah dikerjakannya, sedang mereka sedikitpun tidak dianiaya [dirugikan]. (281)

    Maha Benar Allah
    [Al-Baqarah]


    فانظروا لقول الله تعالى:
    {وَإِن تُبتُم فَلَكُم رُؤُوسُ أَموَالِكُم} صدق الله العظيم، وتبيّن لكم أنّ الخطاب والتهديد والوعيد بحرب الله هو للذين لهم الحقّ فأمرهم الله أن يكتفوا بردّ رؤوس أموالهم فلا يظلمون من عليه الحقّ بطلب زيادة على ما عنده من الحقّ فذلك ظلمٌ، فكيف يزيد الله المظلوم ظلماً؟ بل ينصف الله له من ظالمه. وقال الله تعالى: {يَمحَقُ اللهُ الرِّبَا وَيُربِي الصَّدَقَاتِ وَاللهُ لا يُحِبُّ كُلَّ كَفَّارٍ أَثِيمٍ} صدق الله العظيم [البقرة:276].

    Maka perhatikanlah oleh kalian akan firman Allah Ta'ala:

    Dan jika kamu bertaubat [dari pengambilan riba], maka bagimu pokok hartamu
    Maha Benar Allah

    Jelaslah bagi kalian bahawa firman Allah serta ancaman-Nya dengan peperangan dari-Nya ini, adalah bagi orang-orang yang memberikan hutang, yang mana Allah memerintahkan mereka untuk merasa cukup dengan pembayaran pokok harta mereka yang dipinjamkan.

    Hendaklah mereka tidak menindas dan menzalimi orang yang berhutang pada mereka, dengan meminta tambahan bayaran yang melebihi sepatutnya, kerana yang demikian itu merupakan sebuah kezaliman, lalu bagaimana pula Allah akan menambahkan kezaliman dan penindasan pada orang yang memang telah dizalimi dan ditindas
    ?

    Bahkan Allah berbuat adil kepada orang yang berhutang dari kezaliman orang yang menindasnya.

    Firman Allah Ta'ala:

    Allah memusnahkan riba dan menyuburkan sedekah. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang tetap dalam kekafiran, dan selalu berbuat dosa. (276)
    Maha Benar Allah
    [Al-Baqarah]



    وأمّا الذين طُلب منهم أضعاف ما عندهم من القرضِ فقد تمّ ظلمهم، وأصحاب الظلم هم أصحاب أضعاف الربا الباطل. وقال الله تعالى:
    {يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا الرِّ‌بَا أَضْعَافًا مُّضَاعَفَةً وَاتَّقُوا اللَّـهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ﴿١٣٠﴾ وَاتَّقُوا النَّارَ‌ الَّتِي أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِ‌ينَ ﴿١٣١﴾} صدق الله العظيم [آل عمران].

    Adapun orang-orang yang meminta pembayaran yang berlipat ganda kepada peminjam dari pinjaman yang mereka dibuat, maka sesungguhnya orang-orang itu telah berbuat zalim kepada mereka.

    Pelaku-pelaku kezaliman dan para penindas itu adalah orang-orang yang meminta pembayaran riba berlipat ganda
    yang batil .

    Allah Ta'ala berfirman:

    Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu memakan riba dengan berlipat ganda dan bertakwalah kamu kepada Allah supaya kamu mendapat keberuntungan. (130)

    Dan peliharalah dirimu dari api neraka, yang disediakan untuk orang-orang yang kafir. (131)

    Maha Benar Allah
    [Keluarga 'Imran]


    لكون الربا هو أكل أموال الناس بالباطل وهو محرَّم عليهم أن يربوا في أموال الناس بل لهم رؤوس أموالهم. وقال الله تعالى:
    {فَبِظُلْمٍ مِّنَ الَّذِينَ هَادُوا حَرَّ‌مْنَا عَلَيْهِمْ طَيِّبَاتٍ أُحِلَّتْ لَهُمْ وَبِصَدِّهِمْ عَن سَبِيلِ اللَّـهِ كَثِيرً‌ا ﴿١٦٠﴾ وَأَخْذِهِمُ الرِّ‌بَا وَقَدْ نُهُوا عَنْهُ وَأَكْلِهِمْ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِ‌ينَ مِنْهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا ﴿١٦١﴾} صدق الله العظيم [النساء].

    Ini kerana riba adalah memakan harta manusia dengan cara yang batil, ianya diharamkan oleh Allah ke atas kalian, yakni dengan membuat riba menjadi bertambah pada harta manusia, namun bagi mereka modal pokok harta mereka.

    Firman Allah Ta'ala:

    Maka disebabkan kezaliman orang-orang Yahudi, Kami haramkan atas mereka [memakan makanan] yang baik-baik [yang dahulunya] dihalalkan bagi mereka, dan karena mereka banyak menghalangi [manusia] dari jalan Allah, (160)

    dan disebabkan mereka memakan riba, padahal sesungguhnya mereka telah dilarang daripadanya, dan karena mereka memakan harta orang dengan jalan yang bathil. Kami telah menyediakan untuk orang-orang yang kafir di antara mereka itu siksa yang pedih. (161)

    Maha Benar Allah
    [An-Nisaa]



    وكان لهم أجر عند الله لو أنهم اقتنعوا برؤوس أموالهم. وقال الله تعالى:
    {وَمَا آتَيتُم مِن رِبًا لِيَربُوَ في أَموَالِ النَّاسِ فَلا يَربُو عِندَ اللهِ وَمَا آتَيتُم مِن زَكَاةٍ تُرِيدُونَ وَجهَ اللهِ فَأُولَئِكَ هُمُ المُضعِفُونَ} صدق الله العظيم [الروم:39]. أفلا تتفكرون؟

    Sesungguhnya bagi mereka ada ganjaran pahala di sisi Allah sekiranya mereka rela, merasa cukup dan puas dengan modal pokok harta mereka.

    Firman Allah Ta'ala:

    Dan sesuatu riba [tambahan] yang kamu berikan agar dia bertambah pada harta manusia, maka riba itu tidak menambah pada sisi Allah. Dan apa yang kamu berikan berupa zakat yang kamu maksudkan untuk mencapai keridhaan Allah, maka [yang berbuat demikian] itulah orang-orang yang melipat gandakan [pahalanya]. (39)
    Maha Benar Allah
    [Ar-Ruum]

    Maka mengapakah kalian tidak memikirkan
    ?



    وعليه نفتي بالحـــقّ:
    إنه لا إثم ولا وزر شيئاً على مستهلكي القروض من البنوك الربويّة لقضاء حوائجهم؛ بل الإثم على أصحاب البنوك الربويّة الذين يربون في أموال الناس.


    Berdasarkan perkara ini kami fatwakan dengan kebenaran:

    Bahawasanya tidak ada kesalahan dan dosa sedikitpun ke atas para konsumer, yang menggunakan khidmat bank untuk membuat pinjaman dari bank yang berasaskan riba, semata-mata untuk memenuhi kebutuhan dan keperluan mereka; namun dosa adalah ke atas para pemilik bank-bank ribawi yang berasaskan riba, yaitu orang-orang yang membuat riba bertambah pada harta benda manusia.


    ولربّما يودّ أن يقاطعني أحد أصحاب البنوك الربويّة فيقول: "يا ناصر محمد، ولكن ما هي مصلحتنا من أن نعطي الناس أموالنا بغير فوائد وتأمرنا أن لا نأخذ منهم إلا رأس المال الذي أعطيناهم؟" ومن ثمّ يردّ على أصحاب البنوك الربويّة المهديّ المنتظَر ناصر محمد اليماني وأقول إليك الجواب في محكم كتاب الله القرآن العظيم. قال الله تعالى:
    {يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ} صدق الله العظيم [النساء:29].

    Barangkali ada seseorang dari pemilik bank ribawiyah mahu memintas kata-kataku dengan mengatakan:

    "Hei Naser Mohammed, tetapi apa pula kebaikan yang kami dapatkan jika kami berikan pinjaman kepada orang-orang dengan harta benda kami, tanpa ada sebarang faedah, kerana engkau menyuruh kami untuk tidak mengambil pembayaran dari mereka, kecuali hanya modal pokok harta yang kami berikan kepada mereka
    ?"

    Untuk itu Al-Mahdi Al-Muntazhar Naser Mohammed Al-Yamani membalas kepada pemilik bank-bank ribawiyah, aku katakan, untuk kalian jawaban dari muhkam Kitabullah Al-Qur'an yang agung.

    Allah Ta'ala berfirman:

    Hai orang-orang yang beriman, janganlah kalian saling memakan harta sesamamu dengan jalan yang bathil, kecuali dengan jalan perniagaan yang berlaku dengan suka sama-suka di antara kalian (29)
    Maha Benar Allah
    [An-Nisaa]



    وهنا يقصد الله التجارة بالدّين تكون على اتفاق وتراضٍ بين الطرفين، فيكون شيء يباع ويشترى بين الطرفين ذو ربح محدودٍ إلى أجل معدود أو بالتقسيط المريح، فهنا حلالٌ عليكم الزيادة يا أصحاب البنوك التجاريّة.

    Di sini yang Allah maksudkan adalah perniagaan dengan hutang yakni secara kredit, yang mana perniagaan itu berdiri di atas persetujuan dan suka sama-suka antara kedua belah pihak, antara si pemiutang dan si penghutang.

    Maka di situ ada sesuatu yang dijual dan dibeli antara kedua pihak, yang memiliki keuntungan tertentu yang sudah ditetapkan sampai pada masa yang telah ditentukan, atau dengan pembayaran ansuran mudah, maka di sini halal ke atas kalian adanya tambahan wahai para pemilik bank tijariyah yang berasaskan perniagaan.



    اللهم قد بيّنت الفتوى بالحقّ اللهم فاشهد، ومن كان له أي اعتراض من علماء الأمّة على بياني هذا الذي تمّ تنزيل الفتوى بالحقّ:

    Ya Allah, sesungguhnya aku telah jelaskan fatwa ini dengan kebenaran, maka saksikanlah, siapa dari kalangan ulama umat yang miliki apa-apa bantahan terhadap keteranganku ini, yang padanya terdapat fatwa dengan kebenaran:


    [ إن الذين عليهم القروض من البنوك الربويّة إنه ليس عليهم إثم شيئاً لكونهم محتاجين إلى ذلك ليقضوا حاجاتهم سواء يريدون الزواج لأنفسهم أو لأولادهم، أو الإنفاق في سبيل الله، أو أي شيء آخر، ومن ثم آتيناكم بالبرهان المبين أنّ إثم الربا هو حصرياً على الذين يربون في أموال الناس بغير الحقّ، والحكم لله وهو خير الفاصلين ].

    Sesungguhnya orang-orang yang miliki bebanan hutang pinjaman dari bank-bank ribawiyah, bahawasanya tidak ada dosa sedikitpun ke atas mereka, kerana mereka adalah orang-orang yang memerlukan pinjaman itu bagi memenuhi hajat keperluan mereka.

    Sama ada hajat mereka itu mahu melangsungkan pernikahan untuk diri mereka sendiri atau untuk anak-anak mereka, atau untuk berinfaq di jalan Allah, atau apa-apa keperluan lain.

    Oleh kerana itu
    kami datangkan bukti keterangan yang jelas nyata, bahawa dosa riba hanyalah ditimpakan ke atas orang-orang yang membuat riba menjadi bertambah pada harta benda manusia tanpa alasan yang benar

    Allah-lah yang berhak menetapkan hukum, Dia-lah sebaik-baik yang membuat keputusan.



    وسلامٌ على المرسلين، والحمد لله ربّ العالمين..
    أخوكم الإمام المهدي ناصر محمد اليماني.

    Salam ke atas para rasul dan segala pujian bagi Allah Tuhan Semesta Alam..

    Saudara kalian Al-Imam Al-Mahdi Naser Mohammed Al-Yamani.

    ــــــــــــــــــ

    sumber:
    اضغط هنا لقراءة البيان المقتبس..



المواضيع المتشابهه
  1. مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 21-05-2020, 08:07 PM
  2. مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 09-06-2019, 02:56 AM
  3. مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 18-07-2018, 08:15 PM
  4. مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 06-06-2016, 07:40 PM
  5. Nasihat Dari Imam Untuk Membezakan Antara Yang Hak Dan Yang Batil
    بواسطة أبو عزرا في المنتدى Melayu
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 26-04-2013, 12:03 AM
ضوابط المشاركة
  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •